Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Ťah Sedláčkom

27.05.2012 | Pavel Sibyla | © 2012 TREND Holding

Príbeh Čecha Tomáša Brandejsa ukazuje, ako môže uspieť malé nezávislé vydavateľstvo

Keby existovalo niečo ako vydavateľský americký sen, mohol by vyzerať aj takto: riaditeľ a súčasne jeden z dvoch zamestnancov mladého vydavateľstva sa v novinách začíta do článkov neznámeho ekonóma. Hoci sa dovtedy zameriaval najmä na zbierky básní, ekonóma osloví s ponukou na vydanie knihy. Ten súhlasí a čoskoro z tlačiarne vyjde päťtisíc kusov nového diela. Vypredajú sa približne za dva týždne. O dva roky neskôr sa už počet predaných výtlačkov ráta v desaťtisícoch.

Zo záľuby podnikanie

Takto by sa dal v skratke načrtnúť podnikateľský príbeh Čecha Tomáša Brandejsa a jeho vydavateľstva 65. pole. V skutočnosti, samozrejme, nebol taký priamočiary, ako je opísaný v úvode. T. Brandejs je vyštudovaný kartograf. Pred tým, ako sa pustil do vydávania kníh naplno, živil sa prácou grafika. Vydávanie kníh bola len „pridružená výroba“ občianskeho združenia 65. pole, ktoré v roku 2005 založil s kamarátmi.

Ako naznačuje názov združenia, partička mala okrem literatúry a nezávislého umenia záľubu aj v šachu. Lenže šachovnica má len 64 políčok. Prečo teda 65. pole? „Symbolizuje prekvapenie, presah, neočakávanosť, ale tiež humor či recesiu. Zatiaľ čo na čiernych a bielych políčkach zúri neľútostný boj, 65. pole je miestom, na ktoré čašník servíruje čapované pivo,“ píše o sebe vydavateľstvo na webovej stránke.

Zo združenia sa 65. pole premenilo na skutočnú firmu v roku 2009 a z grafika T. Brandejsa sa pomaly stával profesionálny vydavateľ. Svoju krátku báseň „bělmo mám už rudé, šéf říká: to pude“ už mohol recitovať akurát len sebe. No aj na jeho vlastné prekvapenie to išlo. Najmä vďaka tomu, že sa do príbehu zamotal ďalší Tomáš – Sedláček.

Zamknutý článok
Článok vyšiel v týždenníku TREND 20/2012. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte si predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľom nie ste, kúpte si toto digitálne vydanie alebo si objednajte predplatné so zľavou 34 %:
Kúpiť vydanie
Objednať predplatné
  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Diskusia (0 reakcií)

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Rubrika