Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Ťah Sedláčkom

27.05.2012 | Pavel Sibyla | © 2012 TREND Holding

Príbeh Čecha Tomáša Brandejsa ukazuje, ako môže uspieť malé nezávislé vydavateľstvo

Keby existovalo niečo ako vydavateľský americký sen, mohol by vyzerať aj takto: riaditeľ a súčasne jeden z dvoch zamestnancov mladého vydavateľstva sa v novinách začíta do článkov neznámeho ekonóma. Hoci sa dovtedy zameriaval najmä na zbierky básní, ekonóma osloví s ponukou na vydanie knihy. Ten súhlasí a čoskoro z tlačiarne vyjde päťtisíc kusov nového diela. Vypredajú sa približne za dva týždne. O dva roky neskôr sa už počet predaných výtlačkov ráta v desaťtisícoch.

Zo záľuby podnikanie

Takto by sa dal v skratke načrtnúť podnikateľský príbeh Čecha Tomáša Brandejsa a jeho vydavateľstva 65. pole. V skutočnosti, samozrejme, nebol taký priamočiary, ako je opísaný v úvode. T. Brandejs je vyštudovaný kartograf. Pred tým, ako sa pustil do vydávania kníh naplno, živil sa prácou grafika. Vydávanie kníh bola len „pridružená výroba“ občianskeho združenia 65. pole, ktoré v roku 2005 založil s kamarátmi.

Ako naznačuje názov združenia, partička mala okrem literatúry a nezávislého umenia záľubu aj v šachu. Lenže šachovnica má len 64 políčok. Prečo teda 65. pole? „Symbolizuje prekvapenie, presah, neočakávanosť, ale tiež humor či recesiu. Zatiaľ čo na čiernych a bielych políčkach zúri neľútostný boj, 65. pole je miestom, na ktoré čašník servíruje čapované pivo,“ píše o sebe vydavateľstvo na webovej stránke.

Zo združenia sa 65. pole premenilo na skutočnú firmu v roku 2009 a z grafika T. Brandejsa sa pomaly stával profesionálny vydavateľ. Svoju krátku báseň „bělmo mám už rudé, šéf říká: to pude“ už mohol recitovať akurát len sebe. No aj na jeho vlastné prekvapenie to išlo. Najmä vďaka tomu, že sa do príbehu zamotal ďalší Tomáš – Sedláček.

Na zobrazenie celého článku je potrebné predplatné TRENDU alebo TRENDU Digital

Článok vyšiel v týždenníku TREND 20/2012. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte si predplatiteľský prístup. Ak ešte predplatiteľom nie ste, vyberte si:

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Diskusia (0 reakcií)

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0 Diskusia

Rubrika